شاخص جدید کیفیت خودروها تدوین شد

شنبه 25 بهمن 1393 02:22 ب.ظ

در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو، شاخص جدید ارزیابی کیفیت خودروها و کیفیت خدمات پس از فروش خودرو به تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.
شاخص جدید کیفیت خودروها تدوین شد

در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو، شاخص جدید ارزیابی کیفیت خودروها و کیفیت خدمات پس از فروش خودرو به تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا، جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد.

در این جلسه شاخص جدید تدوین شده برای بررسی کیفیت خودروها و همچنین کیفیت خدمات پس از فروش ارائه شده از سوی عرضه‌کنندگان خودرو، به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.

در این شاخص حداقل استانداردهای مدنظر در زمینه کیفیت خودروها و سطح خدمات پس از فروش ارائه شده برای سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مشخص شده و به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

بنابراین از ابتدای سال آینده عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در دو حوزه کیفیت خودرو و همچنین سطح کیفی خدمات پس از فروش، براساس این شاخص و حداقل‌های کیفی تدوین شده، ارزیابی شده و در صورت محقق نشدن اهداف در نظر گرفته شده با شرکت‌های مربوطه برخورد خواهد شد.

با تایید شاخص جدید کیفیت خودروها از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، این شاخص تا پایان سال جاری به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

http://www.donyayekhodro.com/


[http://www.aparat.com/v/Eqi14]
http://www.donyayekhodro.com/


تویوتا آوالون ۲۰۱۶

شنبه 25 بهمن 1393 12:16 ب.ظ

دنیای خودرو – تویوتا آوالون ۲۰۱۶ دارای حداکثر سرعت ۱۳۰ مایل و توان موتوری نزدیک بر ۲۶۸ اسب بخار وقیمتی حدود ۳۱۵۰۰ دلار.

Toyota-Avalon9 Toyota-Avalon7 Toyota-Avalon8

Toyota-Avalon4 Toyota-Avalon2 Toyota-Avalon3

Toyota-Avalon1 Toyota-Avalon5


هیوندای ولستر توربو ۲۰۱۶

شنبه 25 بهمن 1393 12:15 ب.ظ

دنیای خودرو – هیوندای ولستر توربو ۲۰۱۶ با حداکثر سرعت ۱۵۵ مایل و قیمتی حدود ۲۳ هزار دلار و قدرت موتوری حدود ۳۷۰ اسب بخار.

Hyundai-Veloster3 Hyundai-Veloster4 Hyundai-Veloster5 Hyundai-Veloster1 Hyundai-Veloster2


دنیای خودرو مهندس هاشم یکه زارع افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری نخستین ثمره اقتصاد مقاومتی با طراحی و تولید سورن با موتور ملی دیزلی ایران خودرو به بازار می آید.

 

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: سورن نخستین خودرویی است که به موتور دیزلی مجهز می شود و دنا در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت. تاکنون چهار نمونه خودرو به موتور دیزل ملی مجهز شده و ۱۰ خودروی دیگر نیز در آینده نزدیک با همین موتور تولید خواهد شد.

 

وی افزود: با دست یابی ایران خودرو به فن آوری موتور دیزل، این شرکت آمادگی تولید خودروهای سواری دیزلی در صورت فراهم شدن سوخت استاندارد مورد نیاز برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.

 

مهندس یکه زارع  تصریح کرد: موتور ملی دیزل با قدرت ۱۲۰ اسب بخار، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲/۵ لیتر گازوییل مصرف کرده و مصرف کم و قدرت بیش‌تر، آن را برای مصرف کننده اقتصادی می کند.

 

وی،‌ استاندارد آلایندگی موتور ملی دیزل را یورو ۵ و حجم آن را یک و نیم لیتر عنوان کرد و اظهار داشت: ‌بیش‌تر قطعات این موتور ساخت داخل است، اما برای انجام آزمایش قطعات آن، از شرکت های خارجی استفاده شده است.

 

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این‌که طراحی و تولید موتور دیزل سواری، از نشانه های پیشرو بودن ایران خودرو در توسعه فن آوری ها در ایران است، خاطر نشان کرد: به طور متوسط بیش از ۲۵ درصد قوای محرکه خودروهای سواری موجود در دنیا از نوع دیزل است و در کشورهای اروپایی این سهم به ۵۵ درصد رسیده و براساس پیش بینی ها، متوسط سهم این نوع قوای محرکه در دنیا طی سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳۵ درصد خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: به منظور کاهش هزینه های توسعه و سرمایه گذاری خطوط تولید، موتور دیزل (EFD) بر پایه موتور پایه گازسوز ایی‌اف۷ طراحی و سعی شده از خطوط تولید موجود و بعضی از قطعات مشترک با موتور ایی‌اف۷ استفاده شود. این موتور از نظر فنی بر روی خودروهای کلاس سی و دی موجود قابلیت نصب دارد.

 

مهندس یکه زارع افزود: با عرضه موتور دیزل سواری، ایران خودرو در بخش خودروهای دیزلی بازار داخلی، نقش اول را ایفا می کند که ضمن تقویت مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی، توسعه تنوع محصولات و تامین بخش بزرگ‌تری از نیاز بازار را در پی دارد.

 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: ایران تنها دارنده دانش فنی طراحی و ساخت موتور دیزل در خاورمیانه است و امکان تولید موتورهای سنگین دوگانه سوز دیزل –  گاز نیز از دستاوردهای دست یابی به موتورهای دیزل به شمار می رود. این گروه صنعتی بعد از دست یابی به فن آوری قوای محرکه پایه گازسوز با طراحی و تولید موتور ای. اف. ۷. تصمیم گرفت با طراحی و تولید موتور دیزل نیز ضمن توسعه دانش قوای محرکه دیزل، در جهت کاهش مصرف و آلایندگی محصولات گام بلند دیگری بردارد.


«شیخه موزه» همسر ایرانی تبار پادشاه سابق قطر است. او اخیرا به نوه پسری خود، «شیخ جوعان» که فرزند پادشاه فعلی قطر است، یک خودرو هدیه داده است.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از شفاف نوشت: «شیخه موزه» همسر ایرانی تبار پادشاه سابق قطر است. او اخیرا به نوه پسری خود، «شیخ جوعان» که فرزند پادشاه فعلی قطر است، یک خودرو هدیه داده است.

«موزه بنت ناصر بن عبدالله المسند» گرچه نامی عربی برای خود اختیار کرده است، اما در شیراز به دنیا آمده است و در ابتدای دوران جوانی پادشاه سابق قطر در یک میهمانی در باغ اناری شیراز با وی آشنا شده است.

خودروی اهدایی ملکه سابق قطر به شاهزاده این کشور را مشاهده می کنید:

61498_320 61494_530 61495_214 61496_316 61497_168

 http://www.donyayekhodro.com/


مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید سورن با موتور ملی دیزلی در نیمه دوم سال آینده خبر داد.
سورن باموتور دیزلی وارد بازار می‌شود

به گزارش دنیای خودرو مهندس هاشم یکه زارع افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری نخستین ثمره اقتصاد مقاومتی با طراحی و تولید سورن با موتور ملی دیزلی ایران خودرو به بازار می آید.

 

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: سورن نخستین خودرویی است که به موتور دیزلی مجهز می شود و دنا در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت. تاکنون چهار نمونه خودرو به موتور دیزل ملی مجهز شده و ۱۰ خودروی دیگر نیز در آینده نزدیک با همین موتور تولید خواهد شد.

 

وی افزود: با دست یابی ایران خودرو به فن آوری موتور دیزل، این شرکت آمادگی تولید خودروهای سواری دیزلی در صورت فراهم شدن سوخت استاندارد مورد نیاز برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.

 

مهندس یکه زارع  تصریح کرد: موتور ملی دیزل با قدرت ۱۲۰ اسب بخار، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲/۵ لیتر گازوییل مصرف کرده و مصرف کم و قدرت بیش‌تر، آن را برای مصرف کننده اقتصادی می کند.

 

وی،‌ استاندارد آلایندگی موتور ملی دیزل را یورو ۵ و حجم آن را یک و نیم لیتر عنوان کرد و اظهار داشت: ‌بیش‌تر قطعات این موتور ساخت داخل است، اما برای انجام آزمایش قطعات آن، از شرکت های خارجی استفاده شده است.

 

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این‌که طراحی و تولید موتور دیزل سواری، از نشانه های پیشرو بودن ایران خودرو در توسعه فن آوری ها در ایران است، خاطر نشان کرد: به طور متوسط بیش از ۲۵ درصد قوای محرکه خودروهای سواری موجود در دنیا از نوع دیزل است و در کشورهای اروپایی این سهم به ۵۵ درصد رسیده و براساس پیش بینی ها، متوسط سهم این نوع قوای محرکه در دنیا طی سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳۵ درصد خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: به منظور کاهش هزینه های توسعه و سرمایه گذاری خطوط تولید، موتور دیزل (EFD) بر پایه موتور پایه گازسوز ایی‌اف۷ طراحی و سعی شده از خطوط تولید موجود و بعضی از قطعات مشترک با موتور ایی‌اف۷ استفاده شود. این موتور از نظر فنی بر روی خودروهای کلاس سی و دی موجود قابلیت نصب دارد.

 

مهندس یکه زارع افزود: با عرضه موتور دیزل سواری، ایران خودرو در بخش خودروهای دیزلی بازار داخلی، نقش اول را ایفا می کند که ضمن تقویت مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی، توسعه تنوع محصولات و تامین بخش بزرگ‌تری از نیاز بازار را در پی دارد.

 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: ایران تنها دارنده دانش فنی طراحی و ساخت موتور دیزل در خاورمیانه است و امکان تولید موتورهای سنگین دوگانه سوز دیزل –  گاز نیز از دستاوردهای دست یابی به موتورهای دیزل به شمار می رود. این گروه صنعتی بعد از دست یابی به فن آوری قوای محرکه پایه گازسوز با طراحی و تولید موتور ای. اف. ۷. تصمیم گرفت با طراحی و تولید موتور دیزل نیز ضمن توسعه دانش قوای محرکه دیزل، در جهت کاهش مصرف و آلایندگی محصولات گام بلند دیگری بردارد.


دکتر حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس در حاشیه نمایشگاه خودرو اصفهان گفت: شرایط خرید خودرو های تولید داخل باید برای مردم تسهیل شود.
شرایط خرید خودرو های تولید داخل باید برای مردم تسهیل شود

به گزارش دنیای خودرو، دکتر حسن کامران عضو کمیسیون اصل ۹۰ و یکی از با سابقه ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران روز گذشته در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما تسهیل شرایط در جهت خرید خودرو های ساخت داخل را از مهم ترین اولویت های بازار خودرو کشور عنوان کرد .

به عقیده دکتر کامران وام های با مبالغ بالا و ساخت خودرو های با کیفیت با قیمت مناسب در کنار هم می تواند به تسهیل خرید خودرو توسط مردم کمک کند. کامران از سوی مردم اصفهان به عنوان نماینده ای همیشه در صحنه شناخته می شود که با حضور در برنامه های مهم این استان پای صحبت های مردم می نشیند و به امور مهم آن ها رسیدگی می کند .

برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو همچنین فرصت خوبی بود تا به دور از سوالات اقتصادی و سیاسی کمی با حال و هوای خودرویی دکتر کامران اشنا شویم و در همین راستا از او پرسیدیم که این نماینده با سابقه مجلس شورای اسلامی چه خودرویی سوار می شود ، دکتر کامران در پاسخ گفت : پیش تر یک پژو ۵۰۴ سفید رنگ داشتم که به دلیل فرسودگی توسط پلیس توقیف و راهی مراکز اسقاط شد و بعد از اسقاط یک پژو ۴۰۵ با استفاده از شرایط تعویض خودرو های فرسوده خریدم اما وقتی مسئولان متوجه شدند من نماینده مجلس هستم اصرار داشتند که باید خودرو بهتری به من بدهند ولی با این حال قبول نکردم . ۴۰۵ من تا کنون دو بار لاستیک ترکانده و یک بار هم دچار آتش سوزی شده است .

شنیدن چنین اتفاقی از زبان یک نماینده با سابقه مجلس باعث شد تا پیگیر واکنش دکتر کامران در قبال این اتفاق شویم و پاسخ این نماینده مجلس چیزی نبود جز آنچه از یک نماینده صادق انتظار می رود .

دکتر کامران در واکنش به این اتفاق که طی سال های گذشته دغدغه بسیاری دیگر از مالکان پژو ۴۰۵ نیز بوده است در صحن علنی مجلس به وزیر وقت صنایع اخطار داده است و از او خواهان اصلاح و پیگیری این مشکل در پژو ۴۰۵ شده است .


لیزینگ ملت فروش اقساطی محصولات هیوندای را با اقساط ۱۲،۲۴و۳۶ ماهه آغاز کرد.
فروش شرایطی محصولات هیوندای با اقساط ۱۲،۲۴و۳۶ ماهه

به گزارش دنیای خودرو ،  لیزینگ ملت فروش اقساطی محصولات هیوندای را با اقساط ۱۲،۲۴و۳۶ ماهه آغاز کرد.

زمان تحویل خودروها ۳۰ روز پس از واریز وجه و تکمیل پرونده اعتباری می باشند.

خودروهای واگذار شده در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک بوده و در طول مدت قرارداد توسط شرکت واسپاری ملت بیمه بدنه خواهند شد.

جدول فروش این محصولات به شرح زیر میباشد:



http://www.donyayekhodro.com/


سانحه تصادف در هوای گرد و غبار اهواز بعدازظهر سه شنبه باعث کشته شدن هشت نفر از هموطنان شد. این تصادف در جاده شوشتر روی داد.

دنیای خودرو - سانحه تصادف در هوای گرد و غبار اهواز بعدازظهر سه شنبه باعث کشته شدن هشت نفر از هموطنان شد. این تصادف در جاده شوشتر روی داد.

resized_435565_739 resized_435564_380 resized_435562_335 resized_435561_926 resized_435560_484 resized_435559_323 resized_435558_575


توقف تولید پنج سواری داخلی

پنجشنبه 23 بهمن 1393 01:52 ب.ظ

دی ماه امسال تولید برخی سواری‌های داخلی همچنان متوقف بوده است.
توقف تولید پنج سواری داخلی

به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا، دی ماه امسال تولید مگان با افت صد درصدی از ۶۷ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۲ به صفر کاهش یافته است.

در این مدت تولید وولیکس C30 دنده‌ای ELITE با کاهش صد درصدی از ۶۲ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۲ به صفر کاهش یافته است.

تولید ام‌وی‌ام ۱۱۰ سه سیلندر نیز با افت صد درصدی از ۴۲۵ دستگاه در دی ماه سال ۱۳۹۲ به صفر رسیده است.

در این مدت تولید آسا 0B5 با کاهش صد درصدی از دو دستگاه در دی ماه امسال ۱۳۹۲ به صفر کاهش یافته است.

تولید J3 نیز با کاهش صد درصدی از ۵۳ دستگاه در دی ماه سال ۱۳۹۲ به صفر رسیده است.

http://www.donyayekhodro.com/


لو رفتن تصاویر نسل جدید مرسدس c-class

پنجشنبه 23 بهمن 1393 12:15 ب.ظ

عکسهای منتشر شده از مدل جدید کروک شرکت بنز که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده توسط برخی عکاسان کنجکاو شکار و در چند روز گذشته منتشر شده است .

به گزارش دنیای خودرو ،عکسهای منتشر شده از مدل جدید کروک شرکت بنز که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده توسط برخی عکاسان کنجکاو شکار و در چند روز گذشته  منتشر شده است .

علارقم  پوشش مخصوصی که  روی این مدل جدید کشیده شده میتوان این خودرو را در سری C  قرار داد .

با توجه به  این لایه محافظ بر روی اتومبیل میتوان به لطف چراغ های باریک  LED  پشت ماشین ،متوجه شد که این مدل از مابقی مدل های هم رده این شرکت  الهام گرفته شده است . به نظر میرسد که سقف این خودرو از روکش چندلایه ی نرم طراحی شده که  مانند مدل های دیگر این کارخانه  است . اما زمانی که از سمت درها به این خودرو نگاه کنیم به صورت بسیار اندک میتوان متوجه شد که طرح در ها  و پستی ها و بلندی هایی که بنز به شدت سعی در مخفی کردن آنها داشته از مدل C-CLASS SEDAN2015 برداشته شده است که میتواند ترکیب جالبی را ایجاد کند .

در حال حاضر که  تست های شرایط برفی و یخ بندان این مدل کروک در شمال سوئد در حال انجام است گمانه زنی ها درباره سیستم محرکه این خودرو شدت گرفته است. عده ای عقیده دارند که این خودرو مانند C300  دارای موتورچهار سیلندری توربو شارژ  ۲.۰لیتری ا ست که قدرتی برابر ۲۴۱اسب بخار را تولید میکند و عده ای دیگر نیز در نقد های خود بیان کرده اند که این مدل جدید مانند C400 دارای موتوری V6 3.0لیتری است که قدرتی برابر۳۷۰ اسب بخار را تولید میکند .

با تمام این گمانه زنی به نظر میرسد که این مدل بنز نسل جدیدی از C-CLASS  را معرفی خواهد کرد .

 

55 44 33 55


[http://www.aparat.com/v/6tyFA]
http://www.donyayekhodro.com/


از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی مشکلاتی نظیر سرقت اطلاعات و جاسوسی از شرکت های رقیب وارد مرحله جدیدی شد تا جایی که در سال های اخیر این شرکت ها دست از سرقت و جاسوسی برداشته اند و به طور تمام و کمال کارمندان دلخواه خود را با دانش و توانایی مورد نیازشان از هرگونه شرکت رقیب یا هر قسمتی که مورد نظر دارند استخدام کرده و از آنها استفاده میکنند.

به گزارش دنیای خودرو ،از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی مشکلاتی نظیر سرقت  اطلاعات و جاسوسی از شرکت های رقیب وارد مرحله جدیدی شد تا جایی که در سال های اخیر این شرکت ها دست از سرقت و جاسوسی برداشته اند و به طور تمام و کمال کارمندان دلخواه خود را با دانش و توانایی مورد نیازشان از هرگونه شرکت رقیب یا هر قسمتی که مورد نظر دارند استخدام کرده و از آنها استفاده میکنند.

این مشکل برای شرکت خودرو سازی تسلا از جایی شروع شد که شرکت اپل با پیشنهادات ۲۵۰۰۰۰ دلاری و افزایش حقوق  سالیانه ۶۰ درصد سراغ متخصصین این شرکت آمد . در اوایل این بحران تسلا ضرر فراوانی از طریق از دست دادن نیروهای مستعد خود پرداخت ولی از سال ۲۰۱۳ که یکی از مدیران ارشد اپل به استخدام تسلا در آمد و ورق کاملا برگشت و این مدیر جدید که سابقه ای بسیار طولانی نظیر ساخت MacBook Air, MacBook Pro  و iMac در شرکت اپل داشت شروع به استخدام افراد اپل کرد و این در حالی بود که قول هیچ گونه حقوق نجومی به آنها نمی داد و با این کار و با توجه به این که هزینه زیادی در بر نداشت متخصصین بسیاری به استخدام تسلا در آمدند .

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یک شرکت مانند اپل چگونه اجازه خروج کارمندان خود را میدهد یا این که اصلا چرا یک شرکت خودروسازی مانند تسلا چرا به کارکنان اپل نیازمند است.  جواب سوال اول به دوستی دیرینه مدیری به نام Elon Musk (که از مدیران ارشد اپل بود و حال در استخدام تسلاست ) با استیو جابز فقید باز میگردد که در واقع رابطه ای بسیار خوب با تمامی افراد اپل را شامل میشود و در جواب سوال دوم نیز باید پاسخ داد که تسلا از گذشته دور قصد عرضه های خودرو های الکتریکی را داشت و حال با متخصصین مجرب اپل توانایی این کار را دارد . و دلیل دوم هم این که تسلا همواره با ساخت فناوری وایرلس قدرتمند برای خودروهای خود مشکلات جدی داشته است که به لطف کارکنان استخدامی از اپل دیگر چنین مشکلی را در مدل های جدید مانند مدل s   تسلا مشاهده نمیشود .

این دو شرکت که هر دو در silicon valley   مستقر هستند تا کنون با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند و این در حالیست که اپل در دامی که خود پهن کرده بود گرفتار شده و تعداد زیادی از خدمه سودمند خود را از دست داده است.

tesla-motors-and-app

http://www.donyayekhodro.com/


بررسی محبوب‌ترین مدل BMW دنیا در تهران

چهارشنبه 22 بهمن 1393 07:13 ب.ظ

اصلی‌ترین تفاوت M3 در زیر کاپوت جلو نهفته است. جایی که پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی ۴ لیتری جایگزین پیشرانه‌های کم حجم شده و توانایی تولید ۴۲۰ اسب‌بخار قدرت در ۸۳۰۰ دور در دقیقه و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۹۰۰ دور در دقیقه را داراست.

10667

دنیای خودرو -همه محصولات BMW یک طرف سری ۳ BMW یک طرف! سری ۳ در سبد محصولات BMW مانند کریستین رونالدو ست در رئال مادرید و لیونل مسی در بارسلونا! اصلاً کسانی که با محصولات BMW به خوبی آشنا نیستند هم به خوبی آن را می‌شناسند. حال نقطه اوج این سری از محصولات BMW را باید M3 دانست. M3 از جمله خودروهای اسپرتی است که ورود آن به بازار خودرویی کشورمان با ممنوعیت روبروست. به همین دلیل تشنگی عاشقان این خودرو در کشورمان دو چندان است. در حال حاضر تعداد M3های پلاک ملی موجود در کشورمان از انگشتان یک دست بیشتر نبوده که همه آن‌ها با مجوزهای خاص پلاک ملی را دریافت نموده‌اند و در این میان بیشتر BMW M3های پلاک ملی مدل E46 هستند که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تولید شده‌اند.

 

بد نیست بدانید رکورد بیشترین مدل M-Power تولید شده تاکنون در دست مدل E46 بوده که در مجموع ۸۵٫۷۴۴ دستگاه در دو مدل کوپه و کانورتیبل را شامل می‌شود. همان طور که می‌دانید چند شماره قبل خبری در خصوص ورود یک BMW M3 E92 با پلاک گذرموقت منتشر کردیم و اکنون فرصت آن رسیده تا این خودروی خاص را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. M3 مورد نظر فیس‌لیفت نسل E92 بوده که به آخرین نسل M3 کوپه معروف است!

آخرین بازمانده!

در سال ۱۹۷۵ اولین BMW سری ۳ در دو مدل کوپه و کابریو و با کد E21 تولید شد. تولید این نسل تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت. یک سال بعد مدل E30 به عنوان نسل دوم جایگزین شد. این نسل علاوه بر مدل کوپه در سه مدل کانورتیبل، سالن (سدان) و تورینگ (استیشن) هم عرضه شد. سه سال بعد نیز مدل M-Power نمونه‌های کوپه و کانورتیبل نیز به سبد محصولات اضافه شد. مدل M-Power با نام M3 تولید می‌شد. در سال ۱۹۹۱ نسل دوم جای خود را به نسل سوم سری ۳ داد. نسل سوم سری ۳ با کد E36 شناخته می‌شد و مانند نسل قبل خود در ۴ مدل تولید می‌شد. برای این نسل هم مدل‌های M در نظر گرفته شده بود و یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ بعد از خروج M3 E30 از خط تولید مدل E36 وارد خط تولید M-Power شد. در این نسل علاوه بر مدل کوپه و کانورتیبل، مدل سدان نیز در خط تولید M-Power قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۸ کمپانی BMW به کار E36 پایان داد. در همین سال E46 به عنوان نسل چهارم وارد میدان شد. یک سال بعد در سال ۱۹۹۹ تولید مدل ME36 هم متوقف شد و یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ مدل M نسل چهارم بر روی خط تولید قرار گرفت. در این نسل از سری ۳ سدان با تیونینگ M-Power خبری نبود و مدل M تنها شامل دو نمونه کوپه و کانورتیبل می‌شد. تولید تمامی مدل‌های این نسل تنها تا پایان سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. یک سال بعد در سال ۲۰۰۷ علاقه‌مندان به خودرو با نسل پنجم معروف‌ترین مدل BMW آشنا شدند. این نسل در چهار مدل سدان با کد E90‌، تورینگ با کد E91‌، کوپه با کد E92 و کانورتیبل با کد E93 عرضه شد. در همین سال BMW برای تولید نمونه‌های M مدل‌های کوپه، کانورتیبل و سدان این نسل از سری ۳ اعلام آمادگی کرد.

در سال ۲۰۱۱ BMW مدل M3 پیکاپ را به عنوان یک کانسپت معرفی کرد. این خبر برای علاقه‌مندان به BMW و به خصوص M3 خیلی ناراحت‌کننده بود اما بعدها مشخص شد این حرکت بیشتر در حد یک شایعه بوده است. در سال ۲۰۱۱ کمپانی BMW تصمیم به تغییر نامگذاری محصولات خود کرد. مدل‌های کوپه و کانورتیبل سری سه قربانی این تغییرات شدند و نامشان به سری ۴ تغییر کرد. در همین سال مدل سدان و استیشن سری ۳ از خط تولید خارج شد تا نسل ششم وارد کار شود. نسل سوم سری سه در سه مدل سدان با کد F30‌، تورینگ با کد F31 و GT با کد F34 در حال حاضر تولید می‌شود. سال گذشته میلادی مدل‌های E92‌، E93 و همچنین M3های نسل پنجم از خط تولید بر کنار شدند تا در سال جاری میلادی M3 تنها در مدل سدان و با کد F80 تولید شود. مدل کوپه و کانورتیبل محور اصلی مدل‌های M3BMW بود چون در مجموع ۶۵۹۶۵ دستگاه از نسل گذشته M3 در مدل‌های مختلف تولید شد که ۵۶۲۹۱ دستگاه (۸۵٫۳۴ درصد) آن مربوط به مدل‌های کوپه و کانورتیبل بود. اما متأسفانه نام این اسطوره باواریایی در سال جاری میلادی تغییر کرد.

زیبایی بی‌چون و چرا!

شاید در نگاه اول M3و مدل‌های معمولی سری سه عین هم باشند اما حقیقت این است که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. طراحی M3 در ظاهر خیلی عضلانی‌تر از مدل‌های معمولی بوده و به خوبی قدرت زیادش را به رخ می‌کشد. به خصوص M3 مورد نظر به رنگ قرمز مات بوده که جذابیتش را دوچندان کرده است. در نمای جلو علاوه بر جلو پنجره دو تکه BMW یک هواکش بزرگ در مرکز سپر جلو تعبیه شده که در اطراف آن نیز دو هواکش بزرگ قرار دارد. این‌ها همه نشان از پیشرانه بزرگ این خودروی اسپرت است. قسمت‌های زیرین هواکش‌های کناری به شکل باله‌های کوچک برای هدایت درست هوا بوده و از جنس فیبرکربن هستند. بر روی کاپوت جلو هم یک برآمدگی بزرگ به چشم می‌خورد که در اطراف آن دو هواکش کوچک نصب شده است. در نمای جانبی رینگ‌های زیبای ۱۸ به رنگ مشکی مات به خوبی جلب توجه می‌کند. راهنماهای کناری یک نوار نازک از چراغ‌های LED بوده که بر روی گلگیر جلو از لبه درب‌های کناری شروع شده و در نهایت به یک هواکش کوچک ختم شده‌اند و بر رویشان عبارت M3 نقش بسته است. در این قسمت از آینه‌های زیبای و منحصربه‌فرد BMW استفاده شده که جذابیت زیادی دارد. اما از آن جالب‌تر خط برجسته‌ای است که از داخل چراغ‌های عقب شروع شده و پس از عبور از روی دستگیره درها به راهنماهای کناری رسیده و پس از دور زدن آن بر روی لبه درب متوقف شده است!

سقف M3 نیز از جنس فیبرکربن بوده و این تضاد رنگ مشکی و قرمز نمای خاصی به خودرو بخشیده است. نمای عقب نیز از طراحی زیبایی سود می‌برد. چراغ‌های عقب از روی گلگیر آغاز شده تا روی درب صندوق عقب کشیده شده‌اند که قسمت قرار گرفته بر روی درب صندوق بار کوچک‌تر از قسمت کناری است. بر روی سپر زیبای عقب نیز از یک هواکش بزرگ در مرکز سپر استفاده شده که از اطراف آن دو اگزوز دو تایی بیرون زده است. اما در بخش کابین از نظر بصری M3 کابینی شبیه کابین سری سه‌های معمولی داشته و مانند دیگر BMWها از کابینی با طراحی ساده اما با کیفیت سود می‌برد. اصلی‌ترین تفاوت کابین M3 با مدل‌های معمولی را می‌توان استفاده از مواد فیبرکربن در تزیین کابین دانست.

پیشرانه با قدرت مضاعف M

اگر همه تفاوت‌های جزیی M3 با مدل‌های معمولی در ظاهر را کنار بگذاریم به اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها می‌رسیم. اصلی‌ترین تفاوت M3 در زیر کاپوت جلو نهفته است. جایی که پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی ۴ لیتری جایگزین پیشرانه‌های کم حجم شده و توانایی تولید ۴۲۰ اسب‌بخار قدرت در ۸۳۰۰ دور در دقیقه و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۹۰۰ دور در دقیقه را داراست.

گیربکس پیشرفته ۷ سرعته دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد. با این گیربکس زمان تعویض دنده به حداقل رسیده و از این رو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی تنها ۴٫۶ ثانیه است. M3 حداکثر تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که اگر محدودکننده سرعت نداشت قطعاً سرعتش به مرز ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسید.

اصلی‌ترین رقبای این باواریایی مرسدس‌بنز C63 AMG کوپه و آئودی RS5 است. همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم M3 نمی‌تواند در ایران پلاک ملی را دریافت نماید. ولی اگر از طرف داران دو آتیشه این BMW دوست‌داشتنی هستید تنها می‌توانید مدل‌های معمولی سری سه را در ایران خریداری کنید که قوی‌ترین آن BMW 335i بوده که از یک پیشرانه شش سیلندر ۳ لیتری مجهز به توربو شارژر سود می‌برد که ۳۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۵٫۴ ثانیه بوده و در حال حاضر مدل کارکرده BMW 335i کانورتیبل ۲۰۱۰ در کشورمان حدود ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان است.

http://www.donyayekhodro.com/


  • تعداد صفحات :11
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • ...  
هوشمند امینی

سایت تحلیلی خبری اخبار خودرو


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات